На Східній провалився асфальт, а житомирський водоканал проводитиме ремонтні роботи - новини із таким заголовком з’являються в Житомирі чи не кожного року, а подекуди й кілька разів на рік. Для житомирян вже стало звичною справою бачити огороджену ділянку дороги на Східній поблизу перехрестя з Грушевського. Найчастіше водії старанно об’їжджають цю частину вулиці, але іноді автівки потрапляють в котловани. На житомирському водоканалі пояснюють: постійні провалля виникають через зношеність мереж. Загалом у Житомирі 280 км каналізаційних мереж, 71% яких перебувають в аварійному стані. Середній вік систем водопостачання та водовідведення близько 50 років. Термін їх експлуатації минув близько 25 років тому і тепер вони просто валяться. І коли це відбувається, утворюються провалля.

Директор КП "Житомирводоканал" Андрій Нікітін розповів, що під вулицею Східна пролягає гравітаційний колектор, довжина якого сягає більше ніж 4 кілометри. Специфіка гравітаційних колекторів полягає в тому, що вони повинні прокладатись під правильним нахилом, саме тому вони пролягають на значній глибині. Тому часто доводиться працювати з колекторами, які знаходяться на відмітці мінус 8 м, а інколи навіть більше, і копати в середньому на глибину в 6 м. Діаметр самопливного гравітаційного колектору зазвичай більший, тому що для руху стоків без тиску необхідний великий діаметр мереж. У обвалів є певна сезонність - їх вимиває під час весняного танення снігу та рясних дощів навесні, або восени.

Велика вартість реконструкції не дозволяє повністю замінити подібний колектор довжиною в кілька кілометрів, але на водоканалі кажуть: щоразу латають трубопроводи.

За словами Андрія Нікітіна, на складі  підприємства завжди є запас сучасних пластикових трубопроводів великого діаметру. Коли виникають аварійні ситуації на колекторах, то для їх санації використовується цей запас. Відновлення колекторів - робота важка та дороговартісна. Ускладнюється вона тим, що переважна  більшість колекторів пролягає під проїзною частиною, цілісність якої після виконання робіт також доводиться відновлювати- а це додаткові витрати. 

Складність роботи директор водоканалу пояснює глибиною, на якій прокладено трубопроводи і підприємство вже інвестувало кошти в нове обладнання, яке дозволяє проводити ремонти швидше.

«Наше суспільство зазвичай реагує на все емоційно і вимагає швидкого вирішення проблемних ситуацій. В попередні роки, коли я ще не працював, якщо провалювався колектор,  одразу ж казали: терміново готуйте проєкт, фінансування буде. Зробили проєкт, він пройшов експертизу, минуло пів року, проєкт є, а фінансування немає. І  ця історія повторюється із року в рік. Не потрібно емоційно реагувати на такі виклики, а потрібно планувати. І якщо ми не можемо профінансувати, то потрібно мати план «Б». Для нас план «Б» - це поступова ліквідація кожного провалля і встановлення там нових трубопроводів. Але зазвичай - це не більше, ніж 100 метрів», - розповідає директор КП «Житомирводоканал».

Знизити відсоток аварійних мереж у Житомирі зможуть лише впродовж кількох наступних років.

«Наша  стратегія розвитку не вкаже нам, де саме знаходиться колектор, який потрібно першочергово замінити. Але відповідь на запитання де взяти на це кошти – ми можемо знайти в стратегії. Просто пояснити це неможливо, але давайте спробуємо. У нас є амортизація. Наприклад, в 2020 і в 2021 році вона складає приблизно 17 мільйонів гривень, на реконструкцію об’єктів водопостачання і каналізації. В 2023 році, коли на нашому балансі з'являться оновлені очисні споруди води і каналізації, цих амортизаційних коштів буде в п’ять разів більше. Сума наблизиться до  100 мільйонів гривень. Що таке амортизаційні кошти? Це кошти, які є в нас в тарифі і які ми маємо спрямувати на внутрішнє самоінвестування, на оновлення основних засобів. І вже ця стратегія нам каже, як ми маємо планувати використання цих коштів, які з’являться у нас в 2023 році. Щоб виконувати план з прокладання каналізаційних мереж, а це орієнтовно 4,5 - 6,5 км в рік,  ми повинні 50% від інвестиційної програми, спрямованої на водовідведення, інвестувати в заміну цих колекторів. Тоді ми з існуючої відмітки 71% застарілих колекторів  знизимо їх до 46%. Ось так працює ця стратегія», - розповідає Андрій Нікітін.



Джерело: https://zhitomir.info/news_199314.html